Sunday, April 01, 2007







De Tom Boonen Classic te Balen.

Voor zaterdag 31 maart 2007 had Mariel ons via internet uitgenodigd om mee te gaan naar de Tom Boonen Classic. Een toertocht in België, te Balen. Balen ligt een kleine 10 km achter Geel en Mol. Bij deze toertocht kon er gekozen worden uit 4 verschillende afstanden, voor de liefhebbers 75 en 90 km, voor de idioten 130 en 150 km!
Het blijkt dat er in de Toerclub toch een aantal idioten lid zijn, want alleen de afstanden 130 en 150 km zijn deze dag verreden door de deelnemers.
Deze deelnemers waren, onze snelle mannen Daaf, Rob en Stijn verder Willy, Marco en Luuk en de achterhoede werd in beslag genomen door Mariel en Jacco. Toch moedig van Mariel om op deze heugelijke dag, namelijk haar verjaardag, Jacco er doorheen te sleuren!

Doordat er dus grote afstanden gereden zouden worden was er besloten om des ’s morgens 6 uur te vertrekken vanuit Wissenkerke, beetje vroeg hé! Willy en Mariel hadden besloten om daags voordien af te reizen om wat meer voorbereidingstijd te hebben zaterdagmorgen.
Het weer was redelijk ok, maar wel niet zo warm. ’s Morgens was het slechts 5 graden bij aankomst, uiteindelijk is het zo’n 15 graden geworden.
Bij aankomst werden we ontvangen op een groot parkeerterrein van de plaatselijke voetbal vereniging, alwaar ook de inschrijving plaats had. Veel auto’s, veel fietsen en dus ook veel deelnemers.
De mannen voor de 150 km besloten gelijk er vandoor te gaan, dus die waren al vlug uit het zicht. Persoonlijk zat ik niet zo lekker, ik was nog niet in vorm (zou eigenlijk ook niet meer gebeuren die dag!), maar met 27 á 30 maakten we onze eerste km. Het parkoers was nog redelijk vlak met af en toe was lichte verhogingen. Bij de 45 km hadden we een klein stopje voor een watertje en een stukje fruit. Dit was wat mager, maar bleek te komen door de onverwachte grote hoeveelheid deelnemers.
Het parkoers begon wat meer hellingen te bevatten en daar had ik toch wel wat moeite mee, de anderen ogenschijnlijk niet. Bij km 60 of 70 denk ik zo, was er een splitsing tussen de afstand 130 en 150 km. Van tevoren waren we er nog over eens dat er de 130 gereden ging worden, maar Willy, Marco en Luuk besloten op het laatste nippertje toch de 150 in te slaan, echt gek! Zelf was ik het al een beetje zwaar gaan vinden, maar toch proberen stoer door te fietsen. Na enkele pittige dijkjes, waar m’n dijen zijn ontploft, was er gelukkig een stop bij een cafeetje, ook zo rond 12 uur, dus we hebben wat gegeten en gedronken. Rob, Daaf en Stijn waren daar reeds aanwezig en zagen er nog fris uit, de buffels! Een half uurtje later kwamen de andere mannen er ook aan, en ja toen zijn wij weer gaan rijden. Natuurlijk de snelle mannen als een raket, maar Mariel en ik moesten toch eerst weer een beetje in beweging komen. Door een mooi landschap gingen de eerste 20 km best wel lekker, totdat er weer een paar heuveltjes waren die ik erg taai vond. Ik had toen ook al enige tijd de vochtige adem van de man met de hamer in m’n nek en die heeft toen dus ook toe geslagen. De benen leeg en de kuiten in de kramp. De snelheid was er enige tijd uit totdat we konden aansluiten bij een groepje was net een goede snelheid hanteerde. Tot ongeveer 15 km voor het eind (denk ik) schoot ik weer in de kramp en moest ik lossen en heb het uitgereden op het tandvlees. Bij de uiteindelijk terug komst kwam ook net de groep Willy achterop en samen zochten we de snelle mannen op. Zij zaten reeds in de kantine aan een groot bol glas te lachen (uit waarschijnlijk) naar ons. Samen nog wat gedronken en gedouched en toen weer naar huis.
Ik vond het een gezellige dag, maar toch licht vermoeiend! Een volgende keer weer.

Jacco

0 Comments:

Post a Comment

<< Home